Till umu.se

Pedagogiska pristagare

Varje år delar medicinska fakulteten ut ett pedagogiskt pris till en universitetslektor som har en gjort väl dokumenterad pedagogisk insats och omvittnad skicklighet i pedagogiskt utvecklingsarbete, i mötet med studenter och arbetet bland kollegor.

Syftet med priset är att uppmuntra lärare att göra goda pedagogiska insatser i grundutbildningen. Priset kan delas ut till en enskild eller flera lärare.

2016

Lars Bläckberg, lektor vid Institutionen för medicinsk biovetenskap

Bedömningsgruppens motivering lyder så här:
"Pristagaren har under flera decennier undervisat inom läkarprogrammet, tandläkarprogrammet och biomedicinarprogrammet. Lars har spelat en viktig roll i utformningen av den casebaserade undervisningen inom läkarprogrammet, samt nuvarande utformning av tandläkarprogrammet och masterprogram i biomedicin. Mottagaren har en unik förmåga, via enkla hjälpmedel, att entusiasmera studenter såväl som lärarkollegor.  Studenterna stimuleras till kritiskt tänkande och självständighet. Kollegorna arbetar gärna fram fungerande arbetsmoment tillsammans med pristagaren".

2015

Karl-Gunnar Westberg, universitetslektor vid institutionen för integrativ medicinsk biologi

Så här lyder bedömningsgruppens motivering:
”Pristagaren får priset för sin undervisning i fysiologiämnet inom läkar-, tandläkar-, logoped-, tandhygienist-, biomedicin- och sjuksköterskeprogrammen. Tillsammans med lärare och studenter har han aktivt utvecklat kursers innehåll och pedagogiska utformning samt infört nya undervisningsinslag, såsom ”klinisk strimma”.

Pristagaren har även haft en aktiv roll i arbetet inför och efter Universitetskanslerämbetets utvärdering av läkarprogrammet. Han deltar också i ett försök att införa en digital examinationsform som rönt intresse inom hela universitetet. Han är en central kraft inom medicinska fakultetens grundutbildningsprogram där han med personlighet och pedagogisk kompetens delger sina imponerande kunskaper och erfarenheter till fakultetens studenter direkt som lärare, och i egenskap av pedagogisk ledare.”

2014

Anders Hofer, universitetslektor vid institutionen för medicinsk kemi och biofysik

Enligt motiveringen har Anders Hofer gjort ”en väldokumenterad pedagogisk insats vid flertalet av fakultetens kurser inom olika program. Anders Hofer har även gjort betydande utvecklingsarbeten i flera av dessa kurser med bland annat produktion av nytt kursmaterial. Pristagaren har även förtjänstfullt genomfört en internet-baserad kurs för gymnasielärare som skett i samverkan med det omgivande samhället.  Han har även mycket aktivt bidragit till en fakultetsövergripande kurs om säkerhet i labbmiljö. Pristagaren har vidare omvittnat god kontakt med studenter och är mycket uppskattad bland sina kollegor”.

Anders Hofer undervisar på läkarprogrammet, biomedicinarprogrammet och tandläkarprogrammet.

2013

Mats Sjöström, universitetslektor, institutionen för odontologi

Bedömningsgruppens motivering:
Mats Sjöström får medicinska fakultetens pedagogiska pris för sin förmåga och ambition att ”förmedla kunskap till studenter på tandläkar- och tandhygienistprogrammet på ett mycket välorganiserat och dessutom roligt sätt”. Han har utvecklat fördjupningskursen inom sitt ämne käkkirurgi och ansvarar för och medverkar i ett flertal kurser i grundutbildningen samt fristående kurser och vidareutbildning inom odontologi.

Hans starka engagemang i tematisk undervisning med interaktiva föreläsningar med kollegor och studenter, tillsammans med hans lättsamma och professionella förhållningssätt till studenter, patienter och medarbetare i den teoretiska och kliniska undervisningen, gör honom till en mycket uppskattad lärare.

2012

Professor Eva Johansson, enheten för allmänmedicin och distriktsläkaren Ulf Lindström

Bedömningsgruppens motivering:
De två pristagarna får priset för att ha planerat och infört samt fortlöpande utvecklat det innovativa inslaget och longitudinella kursen Professionell Utveckling i läkarprogrammet. Detta arbete är ett pionjärarbete som har uppskattats av både studenter och lärarkollegor och som givit eko både nationellt och internationellt genom de rapporter och artiklar som publicerats. Eva Johansson har genom sina kreativa idéer utvecklat verksamheten så att både undervisning och övningar genomförs utifrån studenternas perspektiv, med lyhördhet för deras synpunkter. Samtliga moment där hon varit ansvarig har fått höga poäng vid studenternas utvärderingar.

Även Ulf Lindström har medverkat till att nya pedagogiska inslag har genomförts och etablerats i läkarprogrammet inom kursen Professionell Utveckling. Han har utvecklat och drivit UGL-konceptet till att bli en modell speciellt lämpad för vårdpersonal och den ges nu inom både läkar- och tandläkarprogrammet. Inslaget har sedan införandet erhållit mycket höga poäng vid studenternas utvärderingar. Båda pristagare har även skrivit läroböcker som bygger på deras gedigna kunskap om läkarnas professionella utveckling.

2011

Kristina Lejon, docent och universitetslektor i immunologi

Motiveringen lyder:
”Docent Lejon har ett brett engagemang med aktiv roll i flera av medicinska fakultetens utbildningsprogram. Hon utvecklar nya uppskattade inslag i undervisningen som inte bara ger ämneskunskap utan också tränar studenterna i kritiskt tänkande. Hennes sätt att undervisa är engagerande, prestigelöst, uppdaterat, lyhört, tydligt och tålmodigt. Docent Lejon är mycket uppskattad av kollegor och studenter. Hon har tre terminer tilldelats terminens ros av studenterna!

Docent Kristina Lejon får årets pedagogiska pris för sitt entusiasmerande engagemang i alla delar av undervisningsprocessen inom flera av medicinska fakultetens utbildningar.”

2010

Stig Jacobsson, institutionen för farmakologi och klinisk neurovetenskap

Stig Jacobsson får priset för sin undervisning av omvittnat hög kvalitet, sin höga ambition och sin utveckling av nätburet lärande. Med sin innovativa undervisning med många inslag på webben visar han vägen för studenter på flera av fakultetens program. Han driver ett pedagogiskt utvecklingsarbete med hög ambition och stort engagemang, och är en pionjär inom utveckling av internetdistribuerad, s.k. FLEX-utbildning, ett område inom vilket han framställt mycket uppskattat undervisningsmaterial. Studenterna har visat Stig sin uppskattning genom att starta en särskild fan club på facebook enbart för honom.

2009

Hans Stenlund, universitetslektor vid institutionen för epidemiologi och klinisk medicin

Motiveringen lyder:
”Hans Stenlund får medicinska fakultetens pedagogiska pris 2009. Han är av studenter och kollegor en omvittnat uppskattad lärare, som under lång tid medverkat och utvecklat kurser inom flertalet av fakultetens grundutbildningar såväl som inom forskarutbildningen. Hans är en lysande pedagog som till fulländning behärskar den svåra konsten att förmedla kunskap om statistiska analyser och metoder på ett konkret och begripligt sätt - och det gör han till många - både till studenter och till lärare”

2008

Jan Ahlqvist, universitetslektor vid institutionen för odontologi

Motiveringen lyder:
”Jan Ahlqvist är en av studenter och kollegor erkänt skicklig pedagog, vars forskning under senare år huvudsakligen har rört pedagogisk utveckling. Han har tillsammans med kollegor utvecklat och utvärderat virtuella metoder inom radiografiska simuleringar, vilket fått internationellt erkännande.”

2007

Gunvor Löfgren, universitetslektor vid institutionen för omvårdnad

Gunvor Löfgren har under lång tid och med stor målmedvetenhet och entusiasm visat på enastående skicklighet att driva pedagogiskt utvecklingsarbete med modern undervisningsteknologi, pedagogiskt nytänkande och starkt kvalitetsmedvetande inom både teoretiska och verksamhetsförlagda studier visat på en mycket god pedagogisk förmåga i interaktion med studenter visat på en mycket god samarbetsförmåga med sina kollegor och med avgörande insatser medverkat vid framtagandet av en ny utbildningsplan för sjuksköterskeprogrammet.


Sidansvarig: Lena Åminne

Utskriftsversion